Most legalábbis úgy látom, hogy holnap már újra munkába tudunk lendülni… Három nap kihagyás után furcsa lesz majd, visszagondolva Karácsonykor sem pihentünk ennyit. Azt kell mondjam azért, hogy ránk fért.
Azért nem telt henyéléssel ez a három nap. Mivel internet közelében voltam tulajdonképpen folyamatosan a hajóval foglalkoztam gondolatban. A következő 2-3 lépés mindig a fejemben szokott lenni, de most volt időm még előrébb gondolkozni… persze azért visszafelé is. Végiglátogattam a fórumokat, amiken néha irogatok, végignéztem az elmúlt idők levelezéseit és pár érdekes kérdésen is elgondolkodtam.
Ilyen például a megválaszolatlan levelek ügye. Ezt egyre inkább nem értem, de tényleg. Ír valaki nekünk egy levelet, amiben kérdez, vagy éppen segítséget kér, amire természetesen mi lelkesen válaszolunk. A biztonság kedvéért bejelöljük a levélen a visszaigazolást, hogy még véletlenül se „tévedjen el” a mail, a visszaigazolás virgoncan megérkezik egészen rövid időn belül, de aztán semmi… se válasz, se telefon, semmi. No ne gondoljatok arra, hogy az illetők mind a tíz ujján gipsz termett, lelkesen irogatnak ám különböző egyéb site-okon, de egy nyúlfarknyi válasz az nincsen, hogy „vettem öreg, majd hívlak vagy írok ha éppen lesz kedvem”. Több dolog miatt zavar ez engem és ezen eddig nem volt elég időm töprengeni. Az egyik az, hogy nem egyedi az eset. A másik, hogy az esetek döntő többségében mi segítettünk, vagy segítettünk volna másokon, és ezért szerintem az a minimum, hogy válaszoljon. A harmadik pedig az az egyszerű tény, hogy akkor, amikor már nagyon régen mi voltunk híján bizonyos infóknak, én nagyon tudtam volna értékelni azt, ha valaki önzetlenül segít. Azért, hogy ne sértődjön meg az, aki valóban mellettünk állt, feltétlenül kiteszem a „tisztelet a kivételnek” megjegyzést. Huh, most ettől jobban lettem… és nehogy most gyorsan egymásutánban billentyűt ragadjon mindenki aki érintve érzi magát!
Azt gondolom, hogy bizonyos dolgokat meg kellett tanulnom az elmúlt években. A hajóépítés egy szakma. Van aki iskolában tanulja, van aki asztalosból és vitorlázóból gyúródik azzá és olyan is, akinek sok mindhez van érzéke és egyszer csak belecsöppen. A legtöbben hajóépítő műhelyekbe szegődnek és ott fejlődnek, majd saját műhelyt indítanak. De mindenkire igaz az, hogy ebben a szektorban akkora fejlődés van az anyagokban, technológiákban és alkatrészekben, hogy (bár ezért lehet, hogy meg leszek kövezve) teljes rálátása minden egyes részletre jelenleg hazánkban talán senkinek nincsen. Ez egyáltalán nem bűn és nem is szégyellnivaló. Van aki ehhez ért jobban, van aki ahhoz. A másik pedig, hogy ugyanazt a fázist többféleképpen is meg lehet oldani. Legnagyobb mentorom, Peti barátom – kis ízelítőt a munkája minőségéből visszaolvasva találtok képes formában, és látatlanban biztos vagyok abban, hogy az Ő hajója volt a legjobb minőségű a múlt heti BoatShow-n, is volt, hogy rácsodálkozott (no nem nagyon), hogy létezik például fekete Sika Primer, amivel az ablak maszkolásokat csináltuk, pedig már csinált párat, csak épp máshogy. De a legnagyobb epoxi beszállító alkalmazástechnikai szakértője is adott már rossz tanácsot, amellett, hogy nagyon szeretjük a céget és a hozzáállásukat a dolgokhoz. De akkor jó nagy sz*rban voltunk miatta (konkrétan ne használjatok vaxot és PVA-t egyszerre, csak, hogy biztosak legyetek benne, hogy le fog jönni a sablon a hajóról, mert az első réteg gél amit rákentek jobban tapad majd a hengerre, mint a formára). De a másik kedvenc üvegszövet beszállítónktól is kaptunk már olyan anyagot, amit azonnal vissza kellett volna küldenünk (azért hősiesen elhasználtuk). Szerintem mindenkinek, aki összerakott már pár hajót vannak hasonló tapasztalatai, praktikái és tanácsai, amit szívesen vagy kevésbé szívesen oszt meg másokkal. Vannak olyan kezdeményezések, hogy ezeket az információkat egy portálon közzétegyük, de rendre kudarcba fulladnak. Visszagondolva ezen a hajón is van jó pár dolog, ami ma már máshogyan csinálnánk. Na ezek a tapasztalatok „megfizethetetlenek” Sokba kerülnek ha elszúrod, a másiknak meg csak egy mondatba, hogy „figyelj… ha a két palma tex-el lekent réteg közé a beillesztésig tesztek egy darab kartonlapot, akkor nem fog letapadni rossz helyen, hogy utána véshesd fél napig! (köszi Peti, igyekszünk hasznosítani majd!) Sok idő alatt sok tapasztalatot szereztünk. Ezt az oldalt részint (!) azért is hoztuk létre, hogy ha valaki kedvet kap egy hasonló őrültséghez, akkor előre is lehessen valami rálátása. Ma és tegnap beszéltem az egyik legnagyobb hajómotor beszállító és forgalmazó cégnél egy sráccal (régről ismerem, vitorláztunk egymás ellen párszor régebben), saját bevallása szerint is folyamatosan tanul, főleg a rossz példákból és olyan tudásanyag birtokába is került ezáltal, ami a motor gyártók beszerelési útmutatóin is túlmutat. Egyre inkább belátom azt, hogy az információ hatalom. Minél nagyobb rálátásom lesz annál inkább érzem ennek a mondatnak a jelentőségét… és talán a hazai általános mentalitással ellentétben annál inkább szeretném átadni azt a kis szeletet ami e nagy tortából a magaménak tudhatok. Talán ezért zavart az, hogy válaszra sem méltattak.
Azért a legtöbb időt nem ezzel, hanem a beszerzésre váró anyaglista összeírásával töltöttem. Nem hiszem, hogy valaki is meglepődik, de iszonyatos árrések, árkülönbségek vannak egyes forgalmazók között, sokszor teljesen megegyező termékek között is. Az utánajárás sokszorosan megtérül. Másik akadály a leírások pontatlansága, de ez nemcsak a hazai, hanem a külföldi oldalakon is felmerülő hiányosság, most épp a műszerek kiválasztásánál tapasztaltam.
Holnap legalább fél napot töltünk majd azzal, hogy személyesen is utánanézzünk pár dolognak amit kiderítettem, de remélem, hogy délután már a dekoritot simogatjuk majd az orrkabinban… utoljára :)